مقالات

حمل و نقل کانتینری

توسط اسفند 20, 1397 بدون نظر
حمل و نقل کانتینریReviewed by Bariawbari on Mar 10Rating:

بیش از 50 سال است که حمل و نقل کانتینری در دنیا رواج دارد . همانطور که در مقالات قبل ذکر شد فریت بار به شکل های مختلفی مانند حمل و نقل زمینی ، حمل و نقل هوایی و  دریایی انجام می شود . در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با حمل و نقل کانتینری در اختیار شما قرار دهیم .

حمل و نقل کانتینری

حمل و نقل کانتینری

حمل و نقل کانتینری مزایای بسیاری دارد که یکی از آنها افزایش بهره وری می باشد . کانتینر در اندازه و ابعاد متفاوتی ساخته شده و به منظور حمل و نقل کانتینری به کشتیرانی تحویل داده میشود . همچنین حمل و نقل کانتینری آسیبی به محیط زیست نمی رساند .

اصطلاحات رایج در حمل و نقل کانتینری

  1. FULL CONTAINER LOAD – FCL ( یک کانتینر پر )

در برخی موارد در حمل و نقل کانتینری ، ممکن است بار فرستندگان کالا ، به اندازه یک کانتینر کامل می باشد .  در چنین موارد فرستنده از خط کشتیرانی یک کانتینر گرفته و کالای مورد نظر را داخل آن قرار میدهند . در نهایت به منظور حمل بار در اختیار شرکت کشتیرانی قرار می دهند .

در مواردی که کانتینر پر نشده باشد و بار مورد نظر تنها یک فرستنده داشته باشد ، کانتینر پر یا FCL نام گذاری می شود . از نظر حمل کننده  ، اگر بارگیری توسط فرستنده کالا انجام شود ، FCL نامیده می شود .

از نظر حمل کننده فرقی نمی کند که کانتینر پر یا نصف باشد . به این ترتیب در بارنامه ای که صادر می شود ، FCL ( بارگیری توسط فرستنده صورت گرفته است ) ثبت می شود .

  1. LESS THAN A CONTAINER LOAD – LCL ( کم‌ تر از یک کانتنیر )

در برخی موارد در حمل و نقل کانتینری ، بارگیری توسط حمل کننده کالا انجام می شود . فرقی ندارد که مقدار کالا کمتر از ظرفیت کانتینر باشد و یا کانتینر را پر کند و یا کالایی غیر از کالای مورد نظر بارگیری شود ، در هر صورت اگر حمل کننده بارگیری را انجام دهد ، LCL تلقی خواهد شد .

در این صورت مسئولیت حمل کننده به مراتب بیشتر خواهد شد . به دلیل اینکه مسئولیت بارگیری بر عهده حمل کننده قرار گرفته است ، هنگام تحویل کالا مسئولیت خسارت احتمالی هم بر عهده حمل کننده خواهد بود .

  1. CONTAINER YARD – CY ( محوطه کانتینری )

منظور از CY فضا و محوطه ای است در داخل پایانه کشتیرانی برای مستقر شدن کانتینر ها در نظر گرفته می شود . کانتینرها تا زمانی که داخل کشتی بارگیری و به مقصد مورد نظر ارسال شوند ، در محو طه ای که در نظر گرفته شده است ، نگهداری می شوند .

در محوطه یا فضای در نظر گرفته شده حمل کننده کانتینر مورد نظر را از صادر کننده تحویل گرفته و پس از تخلیه از کشتی ، کانتینر را به وارد کننده تحویل می دهد .

کلمه CY در اعتبارات اسنادی کاربرد فراوانی دارد . در حمل و نقل کانتینری این عبارت به این معناست که مسئولیت حمل و تحویل کانتینر پایان یافته است .

  1. CONTAINER FREICHT STATION – CFS ( انبار یا ایستگاه کانتینرها )

منظور از CFS در واقع مکانی است که در آن جا ، کالای مورد نظر تحویل حمل کننده داده می شود تا برای انجام صادرات در داخل کانتینر بارگیری نماید و یا کالای مورد نظر را از کانتینر به منظور تحویل به وارد کننده در آن مکان تخلیه نموده است .

این عبارت در بارنامه های مربوط به کانیتر LCL ثبت می گردد .

  1. BREAK BULK

این عبارت مربوط به کالایی است که به صورت بسته بندی ، گالن ، پاندل یا نگله ( کالاهای غیر قابل بسته بندی ) حمل می شوند . در حقیقت در این نوع فریت بار از کانتینر استفاده نمی شود .

  1. TRANSHIPMEMT ( تغییر وسیله‌ی حمل یا ترابری )

ممکن است در برخی موارد هنگام حمل و نقل کانتینری نیاز باشد که در یک بندر میان راهی کشتی حمل کننده کالا تعویض شود . در چنین مواقعی کارگزار وظیفه انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر را بر عهده دارد . هم چنین باید مطمئن باشد که مقام های بندری با تغییر وسیله حمل و نقل مخالفتی ندارند .

  1. STRIP

منظور از STRIP تخلیه کانتینر می باشد .

  1. STUFF

منظور از STUFF بارگیری کالا در کانیتنر مورد نظر می باشد .

  1. THC – TERMINAL HANDLING CHARGES ( هزینه‌های جابه‌جایی در پایانه )

به کل هزینه حمل و نقل کانتینری مانند هزینه جا به جایی ، تخلیه ، بارگیری ، نگهداری  و… مربوط می شود .

  1. N. NUMBER

این عدد توسط سازمان ملل برای طبقه بندی کالاهای خطرناک اختصاص داده می شود .

 

ارسال نظر