آشنایی با فریت بار

فریت بار به ارسال بار هوایی مسافران گفته میشود که از طریق گمرک فرودگاه ها و به صورت غیر همراه (همراه مسافر در هواپیما) و از طریق صدور بارنامه هوایی با هزینه بسیار کمتر نسبت به اضافه بار همراه مسافر به مقصد ارسال گردد.

بطور کلی حمل کلیه کالاهایی که به عنوان لوازم شخصی مسافر تعیین گردد قابلیت و اجازه حمل هوایی بار به صورت فریت مسافری را دارا میباشد.

موارد استثنا به قوانین کشور محل صدور (قوانین گمرکات جمهوری اسلامی ایران) و قوانین شرکت هواپیمایی حمل کننده و در موارد خاص قوانین کشور مقصد ، بستگی دارد.

مسافرین گرامی بهتر است برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل در ارسال بار خود ، این مقاله را بطور کامل مطالعه کنند و یا جهت راهنمایی تلفنی با دفتر شرکت آرامیس کالای آسمان واقع دار فرودگاه امام خمینی (ره) از طریقه شماره ۰۲۱۵۱۰۰۵۲۰۵ تماس حاصل نمایند .

آیا حضور مسافر جهت فریت بار مسافری الزامی است؟

بنابر قوانین گمرکات ایران جهت ارسال هوایی بار مسافری (فریت بار هوایی) حضور مسافر یا یکی از بستگان درجه یک به همراه مدارک شناسایی ، بلیط و پاسپورت مسافر الزامی می باشد .

بسته بندی مناسب جهت حمل هوایی بار مسافری و لوازم شخصی چگونه است؟

بسته بندی بار هوایی مسافر (فریت مسافری بار) به گونه ای باید باشد که از تکان خوردن و حرکت قطعات بار در داخل جعبه ها جلوگیری شود .

لوازم شکستنی میبایست توسط نایلون حباب دار و ضربه گیرها محافظت گردند .

فضای داخل جعبه ها میبایست با مواد سبک ضربه گیر پر شود .

کالاهای حجم دار در بهترین حالت میبایست در بسته های مناسب قرار گیرند و یا حتی المقدور با چندین لایه فوم و نایلون حباب دار مورد پوشش قرار گیرد .

حمل قاب عکس و آینه مستلزم قرار گرفتن در صندوق چوبی می باشد .

نکته : اگر قصد ارسال صندوق چوبی به آمریکا و کانادا را دارید حتماً باید سم پاشی شود .

کالاهایی که طبق قوانین بین المللی جزو دسته بندی کالای خطرناک قرار میگیرد و تحت شرایط و قوانین خاص بین المللی جهت بسته بندی قرار می گیرند .

شرکت آرامیس کالای آسمان یکی از معدود شرکت هاییست که در این بخش پشتیبان کامل مشتریان خود می باشد و از راهنمایی تلفنی گرفته تا انجام بسته بندی استاندارد در محل مشتریان ، همراه آنان خواهد بود .

کالاهای ممنوعه جهت فریت بار کدامند؟

ارسال برخی از وسایل به طورعام که برای ایمنی هواپیماهای مسافری خطر ایجاد میکند،طبق قوانین هواپیمایی ها از قبیل: عطر ، ادکلن ، اسپری ، شامپو ، نرم کننده ، مواد آرایشی ، الکل ، شربت ، آبلیمو ، سرکه ، ترشی جات ، ممنوع میباشد .

قوانین حکومتی و گمرکی در ایران ، خروج اشیاء قیمتی ، عتیقه جات ، کتب خطی ، چاپ سنگی ، قطعات پشت نویسی شده ، اوراق مینیاتور ، طلا ونقره ، سنگ های قیمتی ، ارز ، پول رایج کشور ، تابلوهای اصل ، قالی و قالیچه دست بافت (عتیقه) ، اسلحه ، مهمات و تجهیزات نظامی ، فیلم ، نوار ، CD ، و هرنوع اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی را به طور کل از طریق فریت مسافری ممنوع نموده است .

زمان مناسب جهت ارسال فریت مسافری (حمل هوایی اضافه بار)

پذیرش بار در گمرکات کشور از ساعت ۸ الی ۱۴ در روزهای کاری صورت می گیرد . به طور معمول پنج شنبه و جمعه ها تعطیل رسمی می باشد .

نحوه استعلام نرخ حمل هوایی بار مسافری و امور گمرکی

یکی از مهمترین مراحل در ارسال بار مسافری ، استعلام جهت حمل هوایی بار مسافری تان ، قیمت حمل بار هوایی ، به مقصد میباشد. در صورتیکه در این مرحله دقت نداشته باشید و وقت کافی جهت تحقیقات برای استعلام نرخ حمل و نرخ امور تشریفات گمرکی نگذارید ، چه بسا تمام تلاش شما جهت صرفه جویی در حمل وسایلتان کاملا بیهوده باشد. لذا به مواردی که در ذیل بیان میشود دقت نمایید:

مرحله ۱ : مشخص نمایید کدام هواپیمایی به مقصد مورد نظر شما پرواز میکند. بطور مثال اگر شما به لندن سفر میکنید و بلیط هواپیمایی لوفت هانزا را دارید ، هیچگونه الزامی به فرستادن بار خود با لوفت هانزا را ندارید، دقت داشته باشید که یک دوجین ایرلاین دیگر به لندن پرواز دارند که قیمت حمل بار بسیار مناسبتری از لوفت هانزا به شما معرفی میکنند. توجه داشته باشید که شما در مقصد ممکن است بیشتر از یک فرودگاه داشته باشید و بعضی از این هواپیمایی ها به فرودگاه دیگری در همان شهر پرواز داشته باشند. امکان اینکه بار شما اشتباها به فرودگاه دیگری در شهر مقصد برود هست ، لذا نام کامل فرودگاه مقصد را بدانید .

مرحله ۲ : لیست ایرلاینهایی که از فرودگاه مبدا شما به فرودگاه مقصد پرواز میکنند را برداشته و با دفتر خدمات بار آنها تماس بگیرید. از کارمند بار آن هواپیمایی لیست کامل آژانسهای بار آن هواپیمایی را به طور کامل درخواست کنید!

توجه داشته باشید که قانونا آنها موظف به ارایه لیست کامل آژانسها میباشند و شما میبایست به تک تک این آژانسها تماس بگیرید تا بتوانید بهترین قیمت ممکن در بازار را پیدا کنید. توجه داشته باشید کارمندان هواپیمایی در مقام مشاوره به شما جهت حمل بار نیستند و آنها ملزم به در نظر گرفتن منافع خود و هواپیمایی که برای آن کار میکنند هستند. لذا در صورت ارایه مشاوره از طرف دیگر تلفن از ایشان تشکر کنید، لیست کامل آژانسها را دریافت کنید و به مرحله سوم بروید.

مرحله ۳ : در این مرحله شما اسم چند هواپیمایی را دارید و نام آژانسهای متعددی که حاضرند برای بار شما، به شما تخفیف ویژه ارایه نمایند. حالا تقریبا دست برتر با شماست. دقت داشته باشید هر چقدر لیست شما کامل تر باشد، شانس شما برای دریافت قیمت بهتر بیشتر میشود. لذا در نظر داشته باشید کسانیکه اطلاعات کامل را به شما ارایه نمیکنند بیشتر از اینکه منافع شما را پیگیری کنند به دنبال منافع نامشروع خودشان هستند!

حالا مشخصات بار خود را یادداشت کنید و شروع کنید به تماس به تمامی آژانسها، در هنگام تماس نرخ حمل هوایی بار خود را بوسیله ایرلاینهایی که به مقصد مورد نظر پرواز دارند را تک تک پرسیده و یادداشت بردارید. توجه داشته باشید که قیمت نهایی(All IN Rate) به ازای هر کیلو را بپرسید، مطمین شوید که مبلغ دیگری به این نرخ اضافه نخواهد شد، سئوال کنید پول بارنامه و یا شارژ دیگری هم موجود میبشد؟ در صورت اعلام نرخ به دلار نرخ تبدیل دلار نیز سئوال شود ( این نرخ هر هفته از طرف هواپیمایی کشوری عوض میشود و نوسانات نرخ دلار را در نظر داشته باشید)

مرحله ۴ : در این مرحله شما یک لیست دارید از تمامی آژانسهای بار در فرودگاه و قیمت پیشنهادی آنان برای ایرلاینهای متفاوت. حالا میتوانید تفاوت نرخها را مشاهده کنید، آژانسها معمولا از سهم سود خود به شما تخفیف میدهند ، برای همین ممکن است شما از یک هواپیمایی نرخ های متفاوتی در دست داشته باشید!

مرحله ۵ : بهترین نرخ را با توجه به نحوه سرویسی که انتظار دارید دریافت کنید ،انتخاب کنید.

انتظار نداشته باشید که هم کمترین قیمت را داشته باشید و هم بهترین سرویس! البته که این خواسته شما هم، آنچنان دور از انتظار نیست و با کمی درایت و مشاوره درست بدست می آید.

حالا جهت اطمینان خاطر تلفن را مجددا بردارید و به آژانسی که انتخاب کرده اید زنگ بزنید و مجددا قیمت انتخاب شده را چک نمایید (دبه کردن در قیمت توسط شرکتها امری کاملا عادیست، این شما هستید که باید همه چیز را تلفنی و قبل از رفتن به فرودگاه با آژانس مورد نظرتان طی کنید). مطمین شوید مبلغ پنهانی دیگری وجود ندارد، اسم طرف دیگر را بطور کامل بپرسید و قرار رفتن به فرودگاه را مشخص کنید.

سعی کنید پنج شش روز مانده به پروازتان جهت فریت بار خود به فرودگاه بروید.

مرحله ۶ : روز تعیین شده ساعت هفت صبح از خواب بلند شوید و تلفن را برداشته مجددا با خانم و یا آقایی که در آژانس مورد نظر تماس گرفته بودید تماس بگیرید. ساعت رسیدن خود به فرودگاه را مجددا اعلام نمایید. همراه بار خود به فرودگاه بروید. کارت ملی ، پاسپورت و یک کپی از بلیطتان فراموش نشود!

مرحله ۷ : به محض رسیدن به فرودگاه با شخص مورد نظر تماس بگیرید. یکی از کارمندان آن شرکت رسیدن شما را خیر مقدم خواهد گفت. لطفا کارت پرسنلی این فرد را فورا چک کنید. معمولا افرادی هستند در پیرامون شما ، که به دروغ خود را فرد مورد نظر شما معرفی میکنند. افراد زیادی در دور و برتان به شما پیشنهاد های زیادی خواهند کرد، غافل از اینکه شما مشق شب خودتون رو مدتها قبل انجام داده اید و با آگاهی کامل پا به فرودگاه گذاشته اید.

هزینه فریت بار

نرخ حمل بار هوایی مسافری غیر همراه بستگی به وزن و حجم و تعرفه هواپیمایی حمل کننده و کشور مبداء و مقصد دارد .

به صورت معمول در قسمت های وزنی

۱۰۰۰kg , 500kg , 300kg , 100kg , 45kg , NORMAL , MINIMUM

نرخ ها متغیر میباشد.

نرخ حمل هوایی بار از وزن کم به زیاد به صورت نزولی متغیر میباشد.

همچنین جهت استفاده مسافر از بهترین نرخ از نقطه شکست (BREAK POINT) استفاده میگردد.

به عنوان مثال نقطه شکست در نرخ ۱۰۰ کیلو ۸۴ میباشد، به این معنی که بارهای بیشتر از ۸۴ کیلو از نرخ ۱۰۰ کیلو گرم(دارای نرخ کمتری میباشد ) استفاده میکنند . (وزن محاسباتی همان عدد ۱۰۰ محاسبه میگردد)

مثال: نرخ حمل هوایی از تهران به نیویورک

$۵٫۲۵ ………………. +۴۵KG

$۴٫۴۰ …..………….. +۱۰۰KG

نقطه شکست عدد۸۴ میباشد این به این معنی است که مسافری که ۸۸ کیلو گرم بار مسافری غیر همراه دارد در عوض پرداخت ۵٫۲۵*۸۸=۴۶۲ میتواند از نرخ پایین تر که متعلق به گروه وزنی بیشتر از ۱۰۰KG است استفاده نماید و مبلغ کمتری را به هواپیمایی پرداخت نماید. در این مثال جهت ۸۸KG از نرخ ۱۰۰KG استفاده کرده که همان$۴٫۴۰ میباشد. یعنی ۱۰۰ * ۴٫۴۰ = ۴۴۰

در این حالت مسافر جهت حمل هوایی کالای غیر همراه خود (فریت مسافری بار) به جای $۴۶۲ میبایست $۴۴۰ به هواپیمایی پرداخت نماید . که این $۲۲ به نفع مسافر میباشد.

جهت گرفتن نرخ در مسیر پروازی خود با ما تماس بگیرید.

علاوه بر هزینه فریت که نسبت به وزن بار محاسبه میشود سایر هزینه ها در هواپیمایی های مختلف به صورت عموم به شرح زیر است.

۱- مبلغ صدور بارنامه

۲- مالیات ارزش افزوده

۳- X-RAY

نحوه محاسبه وزن بار هوایی توسط شرکت های هواپیمایی

در صورتی که کالای مسافری و یا تجاری در حمل هوایی دارای ابعاد زیاد نسبت به وزن همان کالا را داشته باشد (کالاهایی با چگالی کم) از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد .

(طول * عرض * ارتفاع (به سانتی متر) * تعداد بسته ها) تقسیم بر عدد ۶۰۰۰

معمولا هواپیمایی ها برای اشغال فضای یک متر مربع فضای هواپیما ۱۶۶/۷ کیلوگرم را مبنای محاسباتی وزن آن کالا قرار میدهند .

بهترین زمان جهت دریافت برای فریت مسافری در مقصد چه زمانی است؟

عوامل زیر در زمان رسیدن کالا به مقصد بسیار مؤثر میباشد :

۱- تعداد پرواز هواپیمایی از کشور مبداء

۲- رزرو هواپیمایی حمل کننده جهت مسیر مورد تقاضای مسافر

۳- قوانین ترانزیت در کشور ثالث

به طور معمول کالای هوایی بین ۴ تا ۵ روز تقویمی به مقصد میرسد .

آیا هزینه های دیگری هم جهت فریت بار در فرودگاه مبدا میبایست پرداخت گردد؟

بلی . شما جهت ارسال بار خود در فرودگاه ، میبایست هزینه هایی را به سیستم خدمات فرودگاهی پرداخت نمایید که در قبال آن رسید پرداخت ، به شما ارایه خواهد شد . این هزینه ها هیچ ربطی به هواپیمایی حامل بار و نمایندگان آنها ندارد و بابت خدمات فرودگاهی ، بوسیله ارگان های دیگر از شما دریافت خواهد شد . معمولا هزینه ها جهت باسکول و بسته بندی مجدد در فرودگاه می باشد .

نحوه تحویل فریت مسافری در کشور مقصد

پس از چک کردن آنلاین وتماس با هواپیمایی در کشور مقصد ،گیرنده کالا با همراه داشتن مدارک شناسایی میتواند نسبت به ترخیص کالای خود در فرودگاه مقصد اقدام نماید.

قوانین انبار داری در کشور های مختلف تابع قوانین شرکتی و کشوری مقصد میباشد. و هیچگونه ارتباطی با قوانین کشور مبداء ، (این شرکت و یا هواپیمایی حمل کننده این کالا ) ندارد. خواهشمند است قبل از ارسال کالای مسافری خود به صورت هوایی از قوانین انبار داری و فرودگاهی در فرودگاه مقصد مطلع گردید.

بهترین روش پیشنهادی ما جست و جوی قوانین فرودگاه مقصد، علی الخصوص قسمت بار و انبار داری در اینترنت میباشد .

در غیر این صورت از دوستان و آشنایان خود در کشور مقصد جهت تماس با شرکت های مزبور درخواست نمایید.

شرکت آرامیس کالای آسمان می تواند انجام ترخیص کالای شما و همچنین حمل آن به درب منزل و یا دفتر شما در فرودگاه مقصد را به عهده گیرد ، در صورت نیاز به این سرویس خواهشمند است در اسرع وقت و چند روز زودتر از موعد فرستادن کالایتان به فرودگاه مبدا با ما تماس گرفته تا مقدمات ترخیص و حمل و اعلام نرخ توسط پرسنل این شرکت انجام گیرد .

جهت تصحیح اطلاعات بارنامه چه باید کرد؟

تصحیح بار نامه میبایست توسط نمایینده هواپیمایی در کشور مبداء صورت گیرد .

در این صورت فقط و فقط فرستنده کالا می بایست به صورت کتبی تغییرات مورد نظر را به این شرکت در اسرع وقت اعلام نماید .

هزینه تغییرات اطلاعات بارنامه در هواپیمایی های مختلف متغییر می باشد .

در صورت آسیب رسیدن به محموله چه باید کرد؟

در صورتی که گیرنده کالا متوجه خسارت بر کالای خود شود حتما و حتما میبایست قبل از خروج بار از فرودگاه و گمرکات کشور مقصد صورت جلسه خسارت تشکیل دهد و نسبت به جمع آوری مدارک اعم از صورت جلسه ، عکس از کالای خسارت دیده و سایر شواهد موجود سریعاً اقدام نماید و جهت دریافت خسارت با همراه داشتن در خواست کتبی در حداقل زمان ممکن به دفتر هواپیمایی در کشور مقصد مراجعه گردد .

توصیه میگردد مسافرین هواپیمایی در بسته بندی کالای خود کوشا باشند و بهترین هزینه را جهت بهترین بسته بندی کالای خود انجام دهند تا پس از انجام پروسه حمل هوایی دچار ضرر و زیان و اتلاف وقت نگردند .

بسته بندی کالای شما جهت حمل هوایی تخصص ماست . در صورتی که مایل به انجام حمل به صورت بی دردسر و تحویل کالای خود در فرودگاه مقصد به صورت صحیح و سالم می باشید کافیست تا با پرسنل ما جهت بسته بندی کالای خود تماس بگیرید . شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بسته بندی کالا از طریق تماس با شماره دفتر شرکت آرامیس کالای آسمان ( ۰۲۱۵۱۰۰۵۲۰۵ ) در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از راهنمایی و مشاوره رایگان تیم تخصصی ما بهره مند شوید .