مقالات

فریت بار چیست ؟

توسط بهمن 8, 1397 بدون نظر
فریت بار چیست ؟Reviewed by Bariawbari on Jan 28Rating:

فریت بار از کلمه لاتین Freight به معنی بار برگرفته شده است. فریت بار در صنعت حمل و نقل به منظور حمل و ارسال بار به صورت هوایی ، دریایی و زمینی کاربرد دارد. حمل و نقل هوایی به دو بخش فریت بار و کارگو  تقسیم می شود. بر خلاف عقیده برخی مسافران کارگو و فریت بار هم معنی نمی باشند.

فریت بار

فریت بار چیست ؟

فریت بار کلمه ای است که امروزه دائما تکرار می شود ، در صورتی که اکثر مردم می پرسند فریت بار چیست؟ در حقیقت فریت بار به حمل و نقل کالا به صورت های مختلف مانند حمل و نقل های درون شهری ، حمل و نقل های بیرون شهری و بین المللی گفته می شود. اما در کشور ایران فریت بار به حمل و نقل خرده بار مسافران توسط هواپیما گفته می شود که مبداء ارسال کالاها گمرک های مستقر در فرودگاه ها می باشند.

مسافران می توانند بارهای اضافه خود را قبل از انجام سفر هوایی به گمرک فرودگاه منتقل کنند و با پرداخت هزینه اندک بار خود را به وسیله حمل و نقل هوایی به مقصد مورد نظر بفرستند. در واقع به بارهایی که به صورت خصوصی می باشند و ماهیت تجاری ندارند فریت بار گفته می شود.

کارگو چیست ؟

برای ارسال کالا یا کالاهای خریداری شده از یک کشور دیگر تجار بین المللی می توانند با شرکت های هواپیمایی وارد مذاکره شوند و کالای خود را به مقصد مورد نظر ارسال کنند. به کالاهایی که توسط حمل و نقل هوایی منتقل می شوند کارگو گفته می شود ، در .اقع محموله ای که ماهیت تجاری داشته باشد در اصطلاح کارگو نامیده می شود.

تفاوت فریت بار و کارگو چیست ؟

  1. فریت بار برای پرواز های تجاری استفاده می شود.
  2. کارگو بار تجاری است و با استفاده از هواپیماهای غول پیکر مانند بلوگا محموله ی مورد نظر ارسال می شود.
  3. اگر قصد ارسال بار توسط فریت بار را دارید باید دو هفته قبل از سفر با یکی از شرکت های فریت بار هماهنگی لازم را انجام دهید ، تا تمام مراحل ارسال بار توسط کارشناسان طی شود.
  4. فریت بار 2 ال 3 روز قبل از پرواز مسافران انجام می شود.

نکته : بهتر است برای بسته بندی و فریت بار زمان بندی مناسبی را انتخاب کنید.

شناسایی بار فریت شده

اغلب مسافران بر این باورند که باید روی کارتون هایی که توسط فریت بار حمل می شوند مشخصات به طور کامل نوشته شود ، اما چنین نیست. مسافران باید توجه داشته باشند که برای فریت بار بارنامه صادر می شود و تمام اطلاعات مسافر در آن درج می شود. بارنامه شامل یک کد 11 رقمی است که سه رقم اول آن ( از سمت چپ) شرکت هواپیمایی مورد نظر را مشخص می کند.

بهتر است بدانید تمامی شرکت های هواپیمایی جهان دارای کد می باشند که در کل دنیا با این کد شناسایی می شوند. به عنوان مثال کد هواپیمایی ایران ایر 096 و ماهان 537 است. کد 11 رقمی بارنامه مبداء ، مقصد ، وزن و تعداد بسته بار را مشخص می کند . بدین ترتیب فریت بار به راحتی در هر نقطه جهان قابل شناسایی و پیگیری است.

برای کارگو چه مراحلی باید انجام شود ؟

  1. اطمینان از بسته بندی مناسب شرکت مورد نظر
  2. بررسی مشخصات (مانند وزن و ابعاد) کالای مورد نظر
  3. ارائه درخواست ارسال محموله مورد نظر به شرکت مورد نظر
  4. پرداخت هزینه کارگو
  5. انجام مراحل اداری
  6. دریافت فاکتور
  7. تحویل محموله
  8. پیگیری بار از مقصد مورد نظر

انواع حمل خرده بار در مقایسه با فریت بار چیست ؟

به صرفه ترین راه برای ارسال بار اضافی مسافران حمل و نقل بین المللی کالا می باشد. راه های دیگر حمل بار اضافی مسافران (خرده بار) عبارتند از :

  • فریت بار به صورت زمینی

اگر قصد ارسال بار به صورت زمینی به شهرهای اروپایی و آمریکایی و… را دارید بهتر است بدانید هیچ شرکتی مسئولیت حمل بین المللی کالای شما را قبول نخواهد کرد ، زیرا به صرفه نخواهد بود.

  • فریت بار به صورت ریلی

ارسال بار به مقصد کشورهای اروپایی ، آمریکایی و… در ایران امکان پذیر نمی باشد و تنها برای مقاصد داخلی امکان پذیر است.

  • فریت بار به صورت دریایی

اگر قصد ارسال بار با وزن 300 یا 400 کیلو را دارید ، ارسال بار به صورت دریایی و اجاره کانتینر و حمل زمینی آن به بندر ، مقرون به صرفه نمی باشد.